Kolik se platí školné, komu a jak?

Výše školného je paušální a je stanovena na  3 000,- Kč měsíčně/dítě. Školné se hradí měsíčně přímo na účet ÚVN. Úhrada je prováděna srážkou z platu rodiče/zaměstnance ÚVN v pravidelných výplatních termínech. U rodičů rezortu MO je školné a jeho úhrada řešeno individuálně. Pokud rodič do ÚVN teprve nastupuje, provede 1. úhradu školného hotově v hlavní pokladně ÚVN v budově ředitelství. Doklad o úhradě předloží ke kontrole ve  školce při nástupu dítěte. Bez tohoto dokladu nemůže dítě nastoupit! 

Jak se platí stravné?

Stravné se platí měsíčně, vždy zpětně za předcházející měsíc, kdy dítě využívalo stravování ve školce, na účet ÚVN. Úhrada je prováděna srážkou z platu rodiče/zaměstnance ÚVN v pravidelných výplatních termínech. U rodičů dětí rezortu MO je stravné a jeho úhrada řešeno individálně. Výše stravného je pohyblivá, podle skutečné docházky dítěte do školky.

Může školku Střešovanka navštěvovat dítě, jehož rodiče nejsou zaměstnanci ÚVN?

Školka Střešovanka je zřízena výhradně pro děti zaměstnanců ÚVN a rezortu MO. V případě nenaplněné kapacity rozhoduje o využití míst ve školce výhradně ÚVN.

Jak je to s docházkou dítěte do školky v případě ukončení pracovního poměru rodiče v ÚVN?

Pokud rodič ukončí svůj pracovní poměr v ÚVN, ztrácí současně nárok na docházku svého dítěte do firemní školky. S ohledem na dítě dporučujeme ukončení pracovního poměru "naplánovat" tak, aby nebylo ukončení docházky nebo přechod do jiné školky pro dítě příliš traumatizující. Nejvhodnější je pro dítě dokončení školního roku, tj. plánovat změnu zaměstnání na září následujícího školního roku.

Můžu dávat do školky dítě mladší 3 let?

Do školky přijímáme děti ve věku 2 - 6 (7) let. Podmínkou přijetí u dětí ve věku 2 - 3 roky je zvládání hygienických návyků (nelze přijmout dítě s celodenním nošením plenek) a úroveň emoční a psychické vyspělosti dítěte. O přijetí dítěte ve věku 2 - 3 roky rozhoduje ředitelka školky na základě individuálního posouzení úrovně vyspělosti daného dítěte.

Podle čeho rozhodujete o přijetí dítěte do školky?

Školka Střešovanka je školkou pro děti rodičů/zaměstnanců ÚVN a rezortu MO. Prvořadou úlohou vedení školky je tedy respektovat potřeby a požadavky ÚVN. Z tohoto důvodu byla ve spolupráci s ÚVN vytvořena směrnice, která kritéria přijetí dětí do MŠ upravuje. Tato směrnice byla odsouhlasena ÚVN a její originál je k nahlédnutí ve školce.

Kritéria pro přijetí dětí do školky

1) K předškolnímu vzdělávání jsou přijímány pouze děti zaměstnanců ÚVN a rezortu MO:

  • rozhodující je důležitost, tj. profesní potřebnost, zaměstnance pro zaměstnavatele;
  • řádně vyplněná, podepsaná a odevzdaná přihláška;
  • počet dětí, které zaměstnanec k docházce přihlašuje;
  • dosažení 5.roku dítěte s ohledem na povinnou předškolní přípravu pro ZŠ;
  • dosažení 2. roku dítěte, kdy je přijetí dítěte mladšího 3 let vždy posuzováno; individuálně s ohledem na emocionální zralost a úroveň sebeobslužných a hygienických návyků.

2) V případech, kdy počet žádostí o přjetí překročí stanovenou kapacitu školky, rozhoduje o přijetí ředitelka (v součinnosti s ÚVN) na základě pořadí došlých přihlášek v čekací listině (pořadníku) v souladu s kritérii vymezenými v bodě 1.

3) Na základě kritériií uvedených v bodě 1. a 2. není možné upřednostnit přijetí dítěte nového zájemce o umístění na místo již přijatého dítěte. Je nepřípustné, aby takové rozhodnutí mělo za následek vyřazení již přijatého nebo docházejícího dítěte.

Jakou mám šanci na přijetí dítěte do školky v září 2024?

V současné době je kapacita školky v počtu 44 míst téměř naplněna. V případě zvýšeného zájmu o umístění dítěte bude vytvořen pořadník zájemců o umístění. Místa obsazujeme postupně, tj. průběžně během celého roku dle kapacity uvolněných míst, potřeb rodičů a stanovených kritérií.

Příchod dětí
  • Příchod dětí do školky je v době od 6.00 hod. do 8.30 hod. Vzhledem k tomu, že děti přicházejí do školky v delším časovém rozpětí, některé vstávají brzy a přicházejí bez snídaně, jiné po brzké nebo pozdní snídani, je jim ponechána v tomto směru volnost a děti jedí postupně, jak přicházejí a potřebují.
  • V případě nutnosti je možné dohodnout s vedením školky individuální čas pro příchod dítěte do školky tak, aby tento čas vyhovoval rodičům, neochuzoval dítě o společné zážitky a byl vstřícný a ohleduplný k ostatním dětem a učitelkám.
  • Rodiče jsou z důvodu bezpečnosti povinni předat dítě učitelce osobně.
  • Před nástupem dítěte do školky je uplatňován individuální adaptační režim. Na průběhu a délce trvání adaptačního režimu se rodiče dohodnou s ředitelkou školky nebo její zástupkyní.
Aktivity a jejich zařazení
  • V denním rozvrhu jsou zařazeny výchovně vzdělávací činnosti vycházející ze Školního vzdělávacího programu pro předškoní vzdělávání (ŠVP PV). Základem pro tvorbu ŠVP PV je RVP PV MŠMT. Cíle jsou naplňovány prostřednictvím programu Začít spolu.
  •  Dětem je ponechán dostatečný prostor v rámci přechodů mezi činnostmi, proto nejsou všechny činnosti striktně časově omezeny.     
Volná (spontánní) hra
  • Je zařazena v dopolední i odpolední programové nabídce, obvykle v době scházení dětí, tj. od 6.00 – 9.00 hod. dopoledne, a od 15.30 hod. odpoledne.
Činnosti dětí řízené pedagogem
  • Jsou zařazeny zejména v dopolední programové nabídce formou činností v Centrech aktivit dle zásad programu Začít spolu, obvykle od cca 9.00 do cca 10.00 hod., ale mohou být zařazeny i v odpolední programové nabídce, zvláště v zimním období, kdy není možnost pobytu venku v odpoledních hodinách.
Pohybové aktivity
  • Podmínky a vybavení. K pohybovým aktivitám je využíváno náčiní a nářadí vhodné pro danou věkovou skupinu, při pobytu venku je využívána školní zahrada, popř. vycházky dětí do blízkého okolí a parku.
  • Druhy pohybových aktivit. Cviky zaměřené na podporu rozvoje pohybového aparátu, hudebně pohybové hry, pohybové hry s pravidly, taneční průprava, hry na podporu koordinace a orientace v prostoru, popř. předplavecký výcvik.
  • Četnost. Pravidelné pohybové aktivity jsou v programu zařazeny vždy dopoledne, obvykle od 8.30 do 9.00 hod., další pohybové aktivity jsou začleněny do dopoledního a odpoledního pobytu venku.
  • Kontrola tělovýchovného náčiní a nářadí. Způsob kontroly vyplývá z požadavků stanovených výrobcem/dodavatelem. Provozovatel v rámci provozních podmínek zabezpečuje provádění kontrol – revizí tělovýchovného náčiní a nářadí oprávněnou osobou přinejmenším ve shodě s pokyny výrobce/dodavatele.                                                      
Pobyt venku
  • Způsob využití pobytu venku. Poznávací vycházky, chůze v terénu, orientace v prostoru, cvičení odvahy a obratnosti, půldenní a jednodenní tematické výlety, pohybové hry, dětské dopravní hřiště.
  • Pozemek využívaný k pobytu venku – školní zahrada. Zahradní prvky odpovídají požadavkům pro využití v MŠ a jsou dle závazných norem pravidelně kontrolovány. Pískoviště je zakryto plachtou odpovídající stanoveným normám.
  • Časové rozpětí. Dopoledne od 10.00 hod. – 11.30 hod. Odpoledne především v letním období nebo dle počasí, odpoledne jsou pohybové aktivity zařazovány dle potřeby dětí v době po odpočinku až do rozchodu dětí domů nebo do doby podávání večeře.
  • Délka pobytu. Dle možností min. 2 hodiny denně. Délka pobytu je závislá na ročním období a aktuálním počasí.
Odpolední odpočinek
  • Zařazení v režimu dne. Od 13.00 hod. do 15.00 hod. Nejpozději ve 12.45 hod. odcházejí děti k odpolednímu odpočinku, přičemž potřeba spánku a délka spánku nebo odpočinku je přizpůsobena individuálním potřebám dětí a doporučení rodičů. S ohledem na individuální potřeby dítěte je pravděpodobné, že možnost spánku využijí jen některé děti, ostatní se mohou ve třídě věnovat klidnějším aktivitám.
  • Podmínky. K odpolednímu odpočinku je využívána oddělená část Oranžové třídy jako samostatná ložnice, kde odpočívají děti z obou tříd. Dopoledne je tato část třídy využívána k pohybovým aktivitám. Z tohoto důvodu jsou lehátka každý den skládána a rozkládána. Děti z obou tříd, které neodpočívají, si mohou hrát ve svých kmenových třídách. Lůžkoviny jsou ukládány do k tomu určenému úložnému prostoru označeného značkami dětí. Pyžama jsou připravena na lehátku spolu s lůžkovinami. Za přípravu ložnice na odpolední odpočinek a úklid po něm zodpovídá provozní pracovník. Děti se dle svých možností podílejí na stlaní postýlek po odpoledním odpočinku.
Stravování
  • Počet stravovaných dětí v době oběda. Maximální počet stravovaných dětí v době oběda je 24 dětí v Zelené třídě, 20 dětí v Oranžové třídě, tj. 44 dětí celkem.
  • Příprava stravy. Strava je zajišťována formou cateringu ze stravovacího úseku ÚVN, při přípravě jídel se dodavatel řídí platnými hygienickými a výživovými normami a zásadami zdravé výživy. Školka disponuje výdejnou jídla, připravená jídla jsou přepravována do školky v uzavřených, tepelně izolovaných nádobách. Provozní pracovník školky jídlo převezme a vydává do třídy, kde probíhá vlastní stravování.
  • Časové údaje. 6.00 – 8.30 podávání snídaně, svačiny; 11.45 – 12.15 podávání oběda; 15.00 podávání odpolední svačiny; 18.00 podávání večeře.
  • Systém servírování jídla dětem. Jídlo je podáváno dětem ve školce v odpovídající kvalitě a teplotě. Při přepravě, přípravě a podávání jídla jsou dodržovány hygienické předpisy a zásady stejně jako při manipulaci s jídlem během jeho podávání strávníkům. Stravování probíhá v hernách u prostřených a upravených stolků.  Provozní pracovník přiveze jídlo na servírovacím vozíku až do třídy. Každé dítě má své místo a dle svých schopností a s přihlédnutím k věku je vedeno k samostatnosti v obsluze při servírování jídla. Při výběru druhu a množství jídla má vždy možnost volby.
Pitný režim
  • Příprava a doplňování nápojů. V rámci pitného režimu mají děti po dobu svého pobytu ve školce k dispozici dostatek nápojů. Nápoje jsou připravovány ve školní výdejně jídla a v průběhu dne jsou dle potřeby doplňovány provozním pracovníkem.
  • Druhy nápojů. Nápoje jsou podávány teplé nebo studené, nabídka je dostatečně pestrá. Jedná se o mléčné nápoje, různé druhy ovocných a bylinkových čajů, vodu čirou a vodu ochucenou.
  • Způsob obsluhy. Děti nápoje využívají v průběhu celého pobytu ve školce v samoobslužném režimu dle vlastní potřeby s výjimkou podávání teplých nápojů. U dětí se sníženou potřebou pít koriguje příjem tekutin učitelka.
Odpolední činnosti
  • V případě příznivého počasí je možné přesunout část aktivit na školní zahradu.
  • Doplňkové aktivity probíhají v dopoledních i odpoledních hodinách.
  • Nezbytnou součástí odpoledních aktivit je volná (spontánní hra) dětí.
  • V odpoledních činnostech mohou děti dokončovat práce z dopoledních činností v centrech aktivit (CA).

Centra Aktivit (CA) jsou vlastně pracovní koutky, kde děti pracuji samostatně v malých skupinkách v počtu 2 - 6 dětí. Rozčlenění prostoru ve třídě na CA není bezdůvodné - CA splňují podmínky  pro integrované (celostní) učení. Snahou je, aby zde děti nacházely dostatek inspirací, nápadů, pomůcek a materiálů pro svůj rozvoj. Cílem je, aby se tato centra aktivit stala dílnami, v nichž se dítě samo učí prostřednictvím hry a práce s různými materiály, které děti mohou tvořivým způsobem využívat. Materiál je vybírán tak, aby v dětech vzbuzoval zvídavost a aby je lákal k použití. Děti se učí tím, že si hrají a pracují v malých skupinkách, což jim dává možnost přirozeně komunikovat, řešit problémy samostatně nebo v kooperaci s kamarády, rozhodovat se, procvičovat si vyjadřovací schopnosti, akceptovat rozdíly mezi lidmi. Děti jsou tak vedeny k samostatnosti i ke spolupráci. Učení se tak pro malé děti stává hrou a hra naopak učením.

  • Centrum Domácnost

Centrum Domácnost je pracovní koutek, kde děti vykonávají běžné činnosti, související s přípravou pokrmů a stolováním. Děti zde rozvíjejí smyslové vnímání (chuť, čich a hmat) prožitkovými činnosti se skutečnými potravinami (krájení, míchání, sypání, mazání, strouhání, mixování, zdobení, zadělávání a válení těsta) při vaření a pečení. Mimořádný důraz je kladen na bezpečnost.

  • Centrum Ateliér

Ve výtvarném ateliéru rozvíjí děti svou kreativitu, mohou zde komunikovat beze slov, uvolňovat citový přetlak a získávat pocit uspokojení z vytvořeného díla. Děti zde mohou pracovat individuálně nebo ve skupině, učí se samostatnosti a péči o svěřený materiál. Toto centrum umožňuje dětem prožívat radost i napětí a podporuje tvořivost, zvídavost, představivost a činorodost dostatečnou nabídkou pomůcek a materiálů.

  • Centrum Kostky

Z kostek může dítě stavět, cokoli chce, z kostek nelze stavět “chybně“ ani „správně“, protože stavba dítěte je projevem sebevyjádření, rozvoje představivosti, fantazie a tvořivosti. Děti si zde procvičují jemnou a hrubou motoriku, zvyšují sebedůvěru, rozvíjejí sociální a jazykové dovednosti, učí se chápat prostorové vnímání, výšku a váhu, rozpoznávat tvary, spolupracovat a celkově rozvíjet inteligenci a kooperaci.

  • Centrum Manipulační a stolní hry

Centrum Manipulační a stolní hry je zaměřené především na rozvoj jemné motoriky, fantazie, trpělivosti, vůle pro dokončení díla, poznávání barev, geometrických tvarů, číslic, zvířat, rostlin, druhů práce. Rozvíjí se zde matematické představy, jazykové a sociální dovednosti. Při společenských hrách se děti učí barvám, počítání, dodržování pravidel, sebeovládání, kooperaci, radosti ze hry, přijímání úspěchu i neúspěchu a vyrovnání se sním.

  • Centrum Hudba

Hudba je prostředkem komunikace, zábavy, poučení i relaxace, je silným zdrojem emocí a prostředkem posílení rozvoje sociálního cítění. Hudba pomáhá dětem rozvíjet hlavně oblast citovou, protože je silným zdrojem emocionálních prožitků. Děti na hudbu reagují intuitivně a pohybem vyjadřují radost a nadšení. Hudba podporuje jazykový vývoj, uvolňuje napětí, rozvíjí schopnost zapamatování, motoriku, koordinaci pohybů, napomáhá rozvoji myšlení a fantazie.

  • Centrum Knihy a písmena

Centrum Knihy a písmena slouží k podchycení zájmu o literaturu, čtení a psaní.  V předškolním věku jde spíše o nápodobu čtení a psaní. Centrum Knihy a písmena je místo, kde děti vnímají mluvenou a psanou podobu písma, kde manipulací s knihou i písmeny se s písmeny pomalu seznamují a postupně je rozpoznávají na základě tvaru. Napodobování písma vede k poznávání znakových projevů historických i světových.

  • Centrum Dramatika

V centru Dramatika probíhají především napodobivé a námětové hry. Děti hrou „Na něco“ napodobují dospělé a učí se různým sociálním rolím. Rozvíjejí své schopnosti zvládat různé situace a chápat je. Dítě tak lépe porozumí tomu, co má a nemá rádo, vyzkouší si svou schopnost vést a přesvědčovat, nebo naopak spíše se nechat vést a následovat, souhlasit. To vše pomáhá dítěti vytvořit si představu o sobě a je základem samostatného myšlení.

  • Centrum Pokusy a objevy

Toto centrum slouží k nejrůznějšímu pozorování, zkoumání, drobným pokusům, pěstování rostlin a objevování. K tomuto centru patří i koutek živé a neživé přírody, popř. péče o živé zvířátko.  Koutek je vybaven přírodninami (kamínky, mušle, kůra, mech, listy) a pomůckami (lupy, mikroskop, zkumavky, sádra, baterky atd.) Děti zde mohou používat encyklopedie a naučné knihy z centra Knihy a písmena.

  • Centrum Dílna

V tomto technicky zaměřeném centru mají děti možnost pracovat s různým materiálem a nástroji, které slouží k výrobě nejrůznějších předmětů. Děti se učí manuálně pracovat a rozvíjet manuální zručnost. Osvojují si pracovní postupy a návyky. Pracovat mohou ve skupině nebo samostatně. Základním vybavením tohoto centra je pracovní stůl. Velký důraz je kladen na bezpečnost.

  • Centrum Písek a voda

je umístěno samostatně v nepropustném kontejneru. Kontejner obsahuje písek jako na pískovišti. Děti tak mohou s tímto přirozeným, hmatově zajímavým materiálem pracovat nejen sezónně, ale po celý rok. Centrum podporuje rozvoj kreativity, fantazie, trpělivost a soustředění a představuje pro děti možnost, jak získat pocit uspokojení z vytvořeného díla. Kontejner může být také naplněn vodou nebo lze oba materiály kombinovat.

Program intenzivně rozvíjí tři klíčové životní dovednosti, které jsou v dnešní rychle se měnící době obzvlášť potřebné:

  • Komunikaci
  • Kooperaci
  • Řešení problémů

 Mezi hlavní cíle patří naučit děti:

  • Přijímat změny a aktivně se s nimi vyrovnávat
  • Kriticky myslet a umět si vybírat, nést za svou volbu odpovědnost
  • Rozpoznávat problémy a řešit je
  • Být tvůrčí, mít představivost
  • Sdílet zájem a odpovědnost vůči společenství
  • Podporovat zdraví a tělesný rozvoj, osobní spokojenost a pohodu

Mezi hlavní formy práce s dětmi patří:

Individuální přístup ke každému dítěti

  • Umožňovat každému dítěti, aby se vyvíjelo vlastním tempem
  • Průběžně sledovat pokroky dítět a v případě potřeby sestavit pro dítě individuální plán
  • Tematicky plánovat činnosti podle zájmu a potřeb dětí, vytvářet projekty
  • Integrovat individuální cíle do obvyklých denních činností

Důraz na samostatné rozhodování a volbu dítěte

  • Dítě se samo rozhoduje, v jakém centru bude konkrétní den pracovat a s jakými  pomůckami. Protože počet dětí v každém centru je omezen, dítě nemůže svou volbu změnit, aniž by omezilo volbu jiného dítěte. Nese za své rozhodnutí odpovědnost a hledá různé možnosti, jak ji přijmout.

Spolupráce s rodinou

  • Program vychází z předpokladu, že při výchově dítěte má rodina primární a nezastupitelnou roli. Proto je důležité nabídnout rodinám dětí možnost spoluúčasti na výchově a také je při ní povzbuzovat. Podstatná část kontaktů mezi "školkou" a rodinou je spíše neformálního charakteru a může probíhat různými způsoby.

zacitspolu

Vzdělávací program Začít spolu (v mezinárodním označení Step by Step) představuje tzv. otevřený vzdělávací systém, který vychází z konstruktivistického pojetí přístupu k učení, staví na humanistických a demokratických principech ve vzdělávání, při bezpodmínečném uplatňování pedagogického principu zaměřeného na dítě (pedocentrismus).


Vzdělávací program Začít spolu zdůrazňuje individuální přístup k dítěti a partnerství školy, rodiny i širší společnosti v oblasti výchovy a vzdělávání. Prosazuje a umožňuje inkluzi dětí se speciálními potřebami. Program svými východisky úzce koresponduje se současnými požadavky na výchovu a vzdělávání, které jsou v souladu s požadavky formulovanými v Rámcovém programu pro předškolní vzdělávání a Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání. Jeho metodika je v souvislosti s těmito oficiálními dokumenty doporučována jako inspirativní podklad pro tvorbu školních a třídních vzdělávacích programů.
Program Začít spolu je součástí mezinárodní sítě (International Step by Step Asociation, ISSA), jeho myšlenky jsou realizovány ve 30 zemích světa, kde je program implementován.

Kvalita tohoto programu je definována mezinárodními profesními standardy: Kompetentní učitel 21. století (Competent Educator of the 21 st Century: ISSA s Definition of Quality Pedagogy). Tyto standardy formulují požadavky na charakter vzdělávacího programu orientovaného na dítě a popisují žádoucí kvalitu dobré práce učitele. Splňují požadavky na kvalitu vzdělávání v zemích EU, jsou v souladu s trendy českého školství, s myšlenkami RVP ZV, RVP PV a slouží jako nástroj pro to, aby děti, které vzděláváme, byly připravené na život.
V České republice je vzdělávací program Začít spolu realizován od roku 1994 v mateřských školách a od roku 1996 v základních školách. V současné době uplatňuje v různé míře metodiku programu Začít spolu více než 80 mateřských a 60 základních škol.

Další články...

Program Začít spolu: 

www.sbscr.cz
Smluvní partner:
www.uvn.cz
Provozovatel školky:

www.mszacitspolu.cz